Czy muzyka może zmieniać smak potraw?

Czy muzyka może zmieniać smak potraw?

W autobusach, sklepach, w restauracjach i przydrożnych lokalach — muzyka jest wszechobecna. Zatem, jaką rolę odgrywa w naszym życiu? Czy konkretny gatunek muzyczny może drastycznie wpłynąć na nasze nawyki żywieniowe? Badania szokują.

Muzyka i jej rola w społeczeństwie

Rozrywka, pasja, praca — dla każdego muzyka odgrywa inną rolę. Mimo jej wielofunkcyjności potrafi wpasować się w każde środowisko oraz przebywające tam grupy społeczne. To pokazuje, że muzyka to bardzo rozległa dziedzina o wielu twarzach. Obecnie poszczególne gatunki muzyczne przenikają się, przez co zaciera się granica między hermetycznymi słuchaczami, a otwartymi na dźwięki odbiorcami. Źródła tego zjawiska można dopatrywać się w mediach, gdzie muzyki jest najwięcej. Głównie poprzez reklamę w telewizji i radiu ludzie zapamiętują konkretne dźwięki, przyporządkowują je do danego miejsca lub wiążą z nimi jakieś wspomnienia. To jeden z powodów, dla których muzyka jest obecna wszędzie. Jak dowodzą badania popularne piosenki z reklam odtwarzane, np. w sklepach zwiększają prawdopodobieństwo zakupu danego produktu, z którym kojarzy nam się melodia. Poza tym słysząc znane piosenki klient, czuje się przyjemnie i bezpiecznie. Duże znaczenie odgrywa także tempo puszczanego utworu. Szybki rytm muzyki znacząco wpływa na pracę serca, co z kolei napędza do robienia szybszych zakupów, sięgając po produkty kojarzone z danymi dźwiękami.

Rola muzyki w restauracji

Nieco inaczej sytuacja wygląda w restauracjach i pubach. Tutaj znaczenie ma nie tyle rodzaj muzyki ile jej głośność. Muzyka uzależniona jest od odbiorców, czyli potencjalnych gości danej restauracji. Pod tym kątem gatunek muzyki musi być dopasowany z myślą o pożądanej grupie docelowej. Oczywiste jest, że osobom starszym będzie odpowiadała inny rodzaj piosenek niż nastolatkom. Dlatego wchodząc do renomowanego lokalu, usłyszymy inne utwory niż w przydrożnym pubie. Znaczący wpływ na to ma też fizyczne środowisko miejsca, w którym serwowane są posiłki. Duże naturalne oświetlenie może wymagać bardziej optymistycznej muzyki niż ciemna, intymna sala lokalu. W tym drugim przypadku puszczane utwory będą bardziej odprężające. Natomiast romantyczne melodie najlepiej wpasują się w luksusowe wnętrza. W nowoczesnych budynkach z nutą elegancji i ciemnej atmosfery klimat stworzy muzyka z elementami elektroniki. Liczy się także naturalna akustyka restauracji. W takich miejscach sprawdzi się muzyka na żywo, która przyciąga głodnych kultury i potraw gości. Muzyka w restauracji musi odzwierciedlać jej markę i łączyć się z preferencjami odwiedzających. Black Metal w rodzinnej knajpie nie będzie brzmiał wiarygodnie, podobnie jak muzyka klasyczna w barze szybkiej obsługi. Niestety restauratorzy często zapominają o tej zależności i wybierają muzykę do swoich lokali, kierują się własnymi upodobaniami lub subiektywnymi propozycjami personelu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że konkretne dźwięki mogą zachęcić gości do próbowania wielu dań z menu, wpłynąć na ich apetyt, szybkość jedzenia i zmienić smak potraw.

Jaka muzyka wpływa na wybór i szybkość jedzenia?

Temat zbadali naukowcy z University of South Florida (USF). Według badań największy wpływ na konsumentów ma nie tyle rodzaj muzyki, ile jej głośność. Głośne utwory w lokalu zwiększają prawdopodobieństwo, że gość zdecyduje się na niezdrowe jedzenie tj. fast food czy słodycze. Co więcej, podkręcone tempo muzyki sprawi, że klient zje daną potrawę równie szybko, jak podjął decyzję o jej zamówieniu. Przy cichych utworach częściej wybierze zdrowe, zbilansowane posiłki i zje je zdecydowanie wolniej. Jest to unormowane pewną zależnością — hałas ożywia, wprawia w podekscytowanie, sprawia, że człowiek jest gotowy na ryzyko również w sensie kulinarnym. Dlatego przy żywych utworach częściej zrobimy wyjątek i pozwolimy sobie, np. na ciasto czekoladowe lub pizze zamiast sałatki z jarmużu. Jednak najciekawsze w tym wszystkim jest to, że nie ważne, o jaki gatunek muzyczny chodzi. Podczas eksperymentu okazało się, że w jednej z restauracji cicho grany heavy metal skłonił 70 osób uczestniczących w badaniach do zamówienia kawy, herbaty i zdrowych potraw z karty. Gdy tylko podgłośniono muzykę na talerzu znacznie częściej pojawiały się niezdrowe przysmaki. Dlatego muzyka w danej restauracji musi być przystosowana do oczekiwań właściciela i gości. Przy spokojnej muzyce ludzie będą jeść wolniej, a co za tym idzie, będą mogli spróbować więcej potraw. Co więcej, podczas spożywania posiłku odpowiednia muzyka buduje atmosferę, która sprzyja nawiązywaniu relacji. W rezultacie dzięki odpowiednim dźwiękom w lokalu jest więcej gości, którzy jedzą więcej niż klienci bistro barów, gdzie liczy się szybka obsługa, jedzenie i zaspokojenie potrzeby głodu. To główny cel wszystkich restauratorów.

Czy muzyka wpływa na smak i aromat potraw?

Jednym z czynników odpowiadających za zadowolenie klienta jest smak serwowanych dań. Okazuje się, że również w tej kwestii muzyka może odegrać znaczącą rolę. Jak dowodzą badania z Uniwersytetu w Manchesterze nieprzyjemne tony i głośne utwory zmniejszają wrażliwość na cukier, sól i inne przyprawy. Podczas słuchania wolnych, łagodnych dźwięków smak jedzenia może utrzymywać się dłużej, co pozwala delektować się zamówioną potrawą. Jednak istnieje też prawdopodobieństwo, że miłośnik skocznych i energicznych tonów słysząc ulubione dźwięki, będzie mógł poczuć jeszcze lepszy smak dania. Na hip-hopowym koncercie lub rock’n’rollowym festiwalu bardziej będą smakować chipsy niż dobry obiad. Poniekąd wiąże się to personalnie z preferencjami gościa restauracji i jego upodobaniami. Zjawisko to można również rozważyć, biorąc pod lupę zachowania ludzi i ich temperament. Energiczny człowiek lubiący głośną muzykę wybierze lokal, który będzie odzwierciedlał jego duszę. Natomiast osoby skryte lub unikające hałasu wybiorą klimatyczne miejsce ze spokojną muzyką w tle. Wszystko zależy od właściwego poznania grupy demograficznej gości swojego lokalu i ich upodobań wizualnych oraz dźwiękowych.